Derfor bør din webshop hastighedsoptimeres

Når sekunder bliver dyre: Derfor bør din webshop hastighedsoptimeres

”Du har kun 5 sekunder til at fange kundernes opmærksomhed”.

Denne sætning vil du møde i enhver ældre teoribog målrettet opbygning, vedligehold og design af hjemmesider, og dette er ikke blot fordi en masse eksperter blot syntes det lød smart: Det er fordi det er en af de vigtigste huskeregler du nogensinde vil støde på, i arbejdet med webshops.

Dette gamle citat er målrettet oplevelsen en mulig kunde har, når de for første gang klikker sig ind på din webshop gennem Googles søgealgoritmer. Du havde dengang 5 sekunder til at fange den mulige kundes opmærksomhed og opfylde de behov kunden ønskede at få stillet, for ”tilbage” knappen er frygteligt let at finde, og i et ocean af konkurrenter der blot ligger et museklik borte, er hver tabt kunde et smerteligt tab.

Folks tålmodighed bliver kun mindre

Vi lever i en tid hvor tålmodigheden kun er blevet mindre – reelt er de 5 sekunder som så mange bøger centrerede sig om kun blevet kortere. Med mobiler og smarte bærbare computere, drøner dine kunder fra site til site på nettet, og har du en hjemmeside der tager mere end et åndedrag at indlæse? Ja, så taber du en enorm kundeskare på gulvet.

Den nye kortere tålmodighed kaldes af mange eksperter ”den digitale tålmodighed” og ligger nu på kun 3 sekunder. Det er derfor vigtigt at man som webshop sætter aggressivt ind og fokuserer på en optimeret digital performance: En Ferrari accelererer fra 0-100 km/t. på 3-5 sekunder, dit website bør kunne loades indenfor samme tid.

Der er klare fordele ved at øge hastigheden på din webshop. Gøres en almen webshop blot 100ms hurtigere kan det betyde en 2% højere omsætning. Samtidigt sikre en hurtigere hjemmeside dig en højere placering i Googles søgealgoritmer.

Hvorledes optimerer du din webshop

Der er mange ting du selv kan gøre for at foretage en hastighedsoptimering af din webshop, hvis du har den nødvendige tekniske viden til at arbejde med websitets forskellige elementer, herunder særligt videoer, billeder, Javascripts, HTML, CMS´er, temaer, plugins (i wordpress) og lignende, der ofte kan fintunes således at din webshops loading-tid mindskes betydeligt.

Ofte vil den ideelle løsning dog være at hyre en ekstern konsulent, der har mere indsigt i præcis hvilke dele af siden der kan optimeres og hvilke redskaber der kan tages i brug, for at sikre at dine potentielle kunder får en langt hurtigere og mere streamlinet oplevelse.

I en tid hvor hvert sekund tæller, er det de hurtigste webshops der overlever.