Hvilke skader kan man få af kontorarbejde

Der er mange potentielle farer, der følger med kontorarbejde. Du tænker måske ikke på det som værende farligt, men der er mange måder, hvorpå du kan komme til skade, hvis du ikke er forsigtig og har det rette udstyr. I dette blogindlæg vil vi diskutere nogle af de mest almindelige skader, som folk lider af, når de arbejder i et kontormiljø. Vi vil også give nogle tips til, hvordan du kan være sikker og undgå at komme til skade.

Muskelspændinger: En af de mest almindelige skader, som folk pådrager sig i forbindelse med kontorarbejde, er muskelspændinger. Dette kan opstå, når man sidder for længe stille og ikke slapper af i ryg, arme og skulder. For at undgå dette skal du sørge for at sidde i den rette stilling på en stol, der støtter de rette steder. Det er også vigtigt at holde pauser ofte for at bevæge og strække sig.

Hovedpine: En anden almindelig skade, som folk lider af som følge af kontorarbejde, er hovedpine. Dette kan skyldes overbelastning af øjnene, fordi man stirrer på en computerskærm hele dagen eller spændinger i nakke og skuldre, fordi man sidder i en ubehagelig stilling. For at undgå dette skal du sørge for at holde pauser hvert 20. minut for at kigge væk fra skærmen og strække nakke og skuldre.

Karpaltunnelsyndrom: Dette er en tilstand, der kan skyldes gentagne bevægelser af hænder og håndled, f.eks. ved at skrive på et tastatur. Symptomerne omfatter smerter, følelsesløshed og prikken i hænder og håndled. For at undgå dette skal du sørge for at holde pauser hvert 20. minut for at strække dine hænder og håndled. Du bør også forsøge at bruge ergonomiske tastaturer og mus for at mindske belastningen på dine hænder og håndled.

Ryg- lændesmerter: Dette er en anden almindelig skade, der kan opstå, når man sidder i en kontorstol i længere tid. For at undgå dette skal du sørge for at sidde lige og bruge en stol, der støtter din ryg. Du bør også holde pauser hvert 20. minut for at gå rundt og strække din ryg.

Inaktivitet: En af de største farer ved kontorarbejde er inaktivitet. Det kan føre til en række sundhedsproblemer som f.eks. fedme, hjertesygdomme og diabetes. For at undgå dette skal du sørge for at holde pauser hvert 20. minut for at bevæge dig og få blodet til at flyde. Du bør også forsøge at rejse dig op og gå rundt i mindst fem minutter hver time.

Hvis man har et kontorjob eller et andet stillesiddende arbejde, så er det super vigtigt, at man ikke sidder alt for stille hele dagen. Det er vigtigt med vekslende arbejdstillinger, såsom at sidde lidt og stå op. Gerne tage hyppige pauser, hvor man lige henter forplejninger til sig selv, i form af snacks, the, kaffe eller et stykke frugt, både for at få kroppen i gang, så man ikke sidder for stille.

Man bør også sørge for at have en komfortabel kontorstol, bord har den rette højde for ens, så man kan yde det optimale af de redskaber, der er til rådighed.