Hvorfor det er utroligt svært at “spise mindre og bevæge sig mere”

Du har sikkert hørt ordsproget “spis mindre, bevæg dig mere”, når det handler om vægttab. Og selv om det er sandt, at det er en sikker måde at tabe kilo på at skære ned på kalorierne og øge aktiviteten, er det også utroligt svært at gøre. I dette indlæg vil vi undersøge, hvorfor “spis mindre, bevæg dig mere” er så svært at gøre, og hvad du kan gøre for at gøre det lidt lettere. Lad os udregne vores BMI og vide om vi er i et sundt forhold, starter her bmiberegner

 

Så hvad kan du gøre for at gøre “spis mindre, bevæg dig mere” lidt nemmere

 

Først og fremmest er vores kroppe designet til at modstå forandringer. Dette kaldes homeostase, og det er derfor, det er så svært at holde sig til en ny diæt eller træningsrutine. Når du begynder at skære ned på kalorierne eller træne mere, reagerer din krop ved at få dig til at føle dig sulten og træt. Det er en overlevelsesmekanisme, der går i gang, når den mærker, at du forsøger at ændre dine vaner. Dertil kommer, at vi lever i en verden, der konstant bombarderer os med mad-signaler. Fra reklamer til sociale medier og den uendelige strøm af madbilleder på vores skærme er det ikke så underligt, at vi har svært ved at modstå trangen til at spise. Og når vi giver efter for vores trang, føler vi os ofte skyldige og føler, at vi har fejlet. Dette kan føre til en ond cirkel med restriktiv diæt efterfulgt af overspisning, som det kan være svært at bryde ud af. 

Forstå, at du er oppe imod nogle stærke kræfter. Accepter, at det vil være svært, og giv dig selv nåde, når du uundgåeligt glider ud. For det andet skal du lave en plan. Beslut dig på forhånd Hvad kan du gøre for at gøre “spis mindre og bevæg dig mere” lidt lettere? For det første skal du forstå, at du er oppe imod nogle stærke kræfter. Accepter, at det vil være svært, og giv dig selv nåde, når du uundgåeligt begår en fejl. For det andet skal du lave en plan. Beslut på forhånd, hvad du vil spise og ikke vil spise, og hvornår, hvor og hvordan du vil motionere. Det vil hjælpe dig til at være mere opmærksom på dine valg og gøre det mindre sandsynligt, at du giver efter for fristelser. Endelig skal du finde et støttesystem. Uanset om det er en ven, et familiemedlem eller et onlinefællesskab, kan det gøre hele forskellen at have folk til at holde dig ansvarlig og give dig opmuntring.