SEO til e-handel: Den ultimative guide

SEO til e-handel er en jungle. Der findes mange forskellige metoder, og det kan være svært at vide, hvad der virker – og hvad der ikke gør. I denne artikel guider vi dig igennem de vigtigste elementer i SEO til e-handel, så du kan komme godt fra start med din webshop. Vi kommer blandt andet ind på: – Hvordan du finder dine keywords – Hvordan du skaber gode titler og beskrivelser – Hvordan du opbygger links til din webshop. Følg vores trin-for-trin guide, og boost din placering på Googles søgemaskine – og få flere kunder til din webshop

Find dine keywords

Keywords er uhyre vigtige, når du arbejder med SEO til e-handel. De er med til at sikre, at dine produkter dukker op, når folk søger på Google efter dem. Keywords kan være enkeltord eller sætninger – og det er din opgave at finde de helt rigtige keywords til din webshop

Du kan finde relevante keywords på flere forskellige måder

– Brug Googles AdWords værktøj: Dette værktøj giver dig et overblik over de mest søgte vilkår inden for en branche.

– Undersøg konkurrenterne: Tjek, hvilke keywords din direkte konkurrent bruger – og find ud af, om der er nogle, du ikke har tænkt på.

– Brug Googles autosuggest: Skriv et relevant ord ind i Googles søgemaskine, og se, hvilke andre søgeord der bliver foreslået. Dette kan give dig inspiration til nye søgeord.

Lav interne og eksterne links på din webshop

Når du arbejder med SEO til e-handel, er det vigtigt at have fokus på både interne og eksterne links. Interne links er links, der peger fra ét af dine website indholdsstykker til et andet – f.eks. fra en blogpost til en produktside. Eksterne links er links, der kommer fra andre websites og peger hen mod din webshop.

Der findes flere måder, du kan skabe gode links på

– Gode indholdsstykker: Skriv gode blogindlæg, artikler osv., der kan være interessante for andre websites at linke til.

– Nyheder og pressemeddelelser: Opret nyheder eller pressemeddelelser om din webshop, som andre websites kan linke til.

– Produktanmeldelser: Bed dine kunder om at anmelde dine produkter på deres egne hjemmesider – og link så til disse anmeldelser fra din egen webshop.

Byg en god titel og beskrivelse

En af de faktorer, der har størst indflydelse på, om dine produkter bliver fundet i Googles søgeresultater, er din titel og beskrivelse. Det er her, du skal bruge dine keywords – men gør det på en måde, så det virker naturligt. Glem ikke at have fokus på at skrive god kopi, der kan fange potentielle kunders opmærksomhed.

Husk også at:

– Din titel bør være kort – max 60 tegn

– Din meta-beskrivelse bør være kort – max 155 tegn

– Du kan bruge forskellige variationer af dine nøgleord

Hvis du følger disse trin, er du godt på vej til at optimere din webshop til søgemaskinerne – og få flere kunder. Hvis du ikke selv har interessen for det eller tiden til det, så læs mere her, og undersøg dine muligheder for at hyre en SEO-ekspert til at ordne din linkbuilding for dig.